Alla inlägg den 17 februari 2014

Av Frida - 17 februari 2014 22:27

Heylo!


Så har måndagen passerat igen. Känns som att jag ofta hamnar här när det är måndag. Varit en ganska bra dag. Förutom en liten stund när det spårade ur. Matten gick bra först tills det ja, jag vet inte riktigt vad som hände. Det känns ibland som att den här mattekursen går lite för bra. Eller så var det den förra som gick för dåligt. Bestämde mig igår för att ha nyttig vecka vilket resulterade i att jag idag köpte aprikoser och russin. Torkade aprikoser är mums yums! Någon som har något tips på något gott som samtidigt är nyttigt? Jag är ingen expert på ämnet direkt. 

I helgen kokade jag massor med ris. Är oficiell kines den här veckan. Det bara blev så, mat idéerna jag hade den här helgen innehöll helt enkelt ris. 

Igår var det en typisk pluggaalltingutomproteinprojektdag. Vill inte tänka på det eländiga projektet. Försökte i lördags att söka information om proteiners egenskaper som kan utnyttjas för koncentrationsbestämmning, men efter två timmars sökande var resultatet fortfarande noll. Då gav jag upp och tappade lusten totalt. Jag avskyr informationssökning eller så vet jag inte hur man gör. Önskar att man bara kunde använda google som förr. Men så är inte falllet längre. Tyvärr. Funderar på att börja tentaplugga i helgen, det är ju bra att börja i tid! Fast kanske inte för tidigt. Idag är det en månad till mattetenta. Det är omöjligt att inte gå runt och tänka på tentorna i framtiden. Och nu kom jag på flera saker jag skulle göra. Skriver en sådan där anteckningslapp i datorn så gör jag det imorgon. Idag lärde jag mig att balansera en redoxreaktion. Igen. Det var på tiden. Nästa kurs tycker jag de kan lägga labbarna lite mer i fas med föreläsningarna. Ibland är det trevligt att ha gått igenom teorin innan man ska labba på det, eller i alla fall inte behöva vänta flera veckor. 


Lyssnar på musik jag borde lyssnat på när jag var 17. Bättre sent än aldrig. Varför borde jag det egentligen? Det bara känns så. Köp inte estrellas holiday chips. De är farligt goda. Aldrig ätit godare chips tror jag och då har jag ändå ätit mycket chips i mina dagar. OS. Det är trevligt. Mindre trevligt att det går på TV3 och vi här bara har tre kanaler. Får hålla till godo med radio. I alla fall, om ni inte sett/hört/läst damernas stafett i längskidor bör ni kolla upp den genast. Då blev jag lite glad att vara svensk!     

Delar med mig av lite bilder från labortaionerna i oorganisk kemi. Först är det framställning av något. Hm, vad var det egentligen? Dikvävetrioxid efter att ha tittat i kompendiet. Det rödabruna är i alla fall giftiga nitrösagaser. Jag tror det kommer ur avgasröret när vi kör bil också. Kan minnas fel. Lite läskigt när hela dragskåpet är fullt av gift. Det var ännu värre den gången vi gjorde klorgas och allt som kunde gå fel gick fel. Det var ingen rolig labb. Den undre bilden är vanadin. Kul att de kan ändra färg sådär. Det är kul när det blir mycket färger! Ska inte börja irra in mig på varför. Bloggis är nog infekterad med kemi redan som det är. Lite bilder i alla fall. För en gångs skull. Nu blir det natta! 


God natt. 

Presentation


Kemist eller ingenjör. Högkänslig. Dagdrömmer om katter, cupcakes, kakor, böcker, andra länder. Läs om du vill men bloggen är mest för att skapa tydligare minnen.

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards