Alla inlägg under november 2014

Av Frida - 29 november 2014 22:19

Hej hej! 

När jag var hemma för e månad sedan bakade jag massor. Däribland macarons och de blev perfekta. För första gången blev de sådär riktigt bra. Som på bild. Fjärde gången gillt. Jag har knäckt koden kan vi väl säga. Tänkte visa utvecklingen. 


 

Där har vi mitt första försök. De blev spruckna och inte så väldigt bra inser jag nu efteråt. I skapandets stund tyckte jag dock de var fina. Rosa med hallonfyllning. 


 

Försök nummer två. Den gången lärde jag mig hur de inte spricker. Dock blev de inte släta över huvud taget och de fick en skum brun kant runt sig. Gröna med neutral vanlig smörkrämsfyllning. 


 

Försök tre. Nu börjar det likna nåhot men de är ju fortfarande inte släta alls. Hur ska man göra dem släta då som de är på bilder? Fisgula med blåbärsfyllning. 


Försök fyra. Taadaa! Släta, fina, perfekta macarons. Bruna med chokladfyllning. Vilken  utveckling. Det är kul att se hur man själv utvecklats. Vet en till sak men den är alldeles för tråkig för att blanda in här bland bakningen.


 

  Vad är nu detta? Ett tips till alla som gör maränger! Vad ska man göra med alla de överblivna gulorna när man gjort maränger? Äggulemaränger såklart! De blev väldigt goda och anorlunda. Som vanliga maränger fast ändå inte. 


Hai då. 

Av Frida - 23 november 2014 21:03

Hej hej!


Bestämde mig visst för att skriva lite här. Vad jag ska skriva har jag dock ingen aning om. Snart är det jul och det är fantastiskt. Sen är det snart sommar igen. Det känns som det nyss var sommar vilket får mig att tro att tiden till nästa kommer gå fort. Idag såg jag solen i cirka tre minuter för första gången på två veckor. Ofantligt tråkigt väder det har varit. Det är inget roligt att leva i en grå massa. Det var ju faktiskt en dag med snö för ett tag sedan. Säsongens första snö. Vill säga årets men det stämmer inte. Eftersom det var snö i januari. Har dock redan tappat hoppet om att det ska bli någon mer snö har på ett tag. Därför hoppas jag på snö i Dalarna tills jag åker hem om cirkus fyra veckor. För i år ska jag åka skidor! Annars blir jag ledsen. Var hemma för ett tag sedan. Efter tentan i organisk kemi. Den gick fantastikt och det är jag så glad för. Det är sådär att jag vill skriva organisk kemi med ett litet hjärta bredvid, som man gjorde på msn när man var tretton. 


Passade på att baka massor medan jag var hemma. Ni får se bilder på det senare. Kanske den här veckan om ni har tur. Läser spektroskopi och biokemi just nu. Vill gilla biokemin men jag vet inte riktigt. Det har varit så mycket att jag inte riktigt kunnat sätta mig in i det. Enligt Wikipedia är biokemi den del av kemin som studerar levande organismer. Till er som inte visste. Proteiner. I våras när vi hade proteinprojektet visste jag ingenting om dem, nu vet jag desto mer. Spektroskopi enligt Wikipedia: "Spektroskopi är samlingsnamnet för experimentella metoder för att studera spektra". Det där med att studera spektra och mäta absorbans är kanske inte den del av kemin jag tycker är roligast men det är i alla fall helt okej. Atomabsorption/emisson med flamma är absolut häftigt! Det tänker jag inte berätta för er vad det är så vill ni veta mer om det får ni googla själva. 


 

Biokemi laboration. Rening av hemoglobin ur koblod via gelfiltrering. Hemoglobinet bara rusade genom gelen. Spektroskopi labbaran har inte varit så fina att ta kort på än. Förutom flamman som jag inte vågade fota på grund av UV-ljuset. Kalibreringskurovor tror jag inte ni tycker är så intressant även om jag tycker de är himla fina när de blir nästan linjära. 


Då det varit mödarvecka har jag försökt slappna av lite den här helgen. Vet inte om det gått så bra. Har städat för att det verkligen behövdes. Tvättat i en nyrenoverad tvättstuga. Väldigt trevligt! Lagat mat. Vegetarisk lasagne och tacopaj. Det blev gott! Sett på film och spelat spel. Pluggat också såklart. Vad annars? Ny vecka imorgon. Vi kämpar på så är det jul snart! Ha det fint! 


Hai då. 

Presentation


Kemist eller ingenjör. Högkänslig. Dagdrömmer om katter, cupcakes, kakor, böcker, andra länder. Läs om du vill men bloggen är mest för att skapa tydligare minnen.

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards