Alla inlägg under september 2015

Av Frida - 29 september 2015 20:36

Hej hej!


Ikväll har jag tråkigt och är för trött för att plugga så tänkte att jag kunde liva upp mig lite med att skriva något. Utanför fönstret blir det sakt höst. Ganska mysigt. Det är uppfriskande och härligt med den kallare luften. Om någon månad kan det nog till och med bli lite mysigt med snö. Visste ni att det finns kloroform i dricksvatten? Inte jag heller förrän för någon vecka sedan. Mmm, kloroform. Haft en laboration där vi analyserade kloroform i dricksvatten. I början, vilket innebär ungefär två årsedan tänkte jag att det verkade så tråkigt att analysera vanligt vatten men det är det inte. Det är intressant att se att det verkligen finns andra grejer där i än bara H2O-molekyler. Haft två andra laborationer där vi analyserade sorbinsyra och bensoesyra i saft. De är konserveringsmedel. Det var kul, när det gick bra! Lite synd att det inte fanns mer tid för att utveckla metoden för då hade det kunnat blivit betydligt bättre resultat. Men men, tid är en bristvara. 


Har för mycket saker för att bo på 20 kvm men samtidigt är det lite mysigt. Blir galen på att endast ha en hylla i kylskåpet. Ändå vill jag inte flytta härifrån. Blir lite vemodig när jag tänker på att det bara är ett år kvar. På tal om något helt annat så köpte jag ekologiska popcorn här om dagen! De kostade lika mycket som vanliga vilket är en stor tumme upp och dessutom var de jättegoda! Det kändes som att det blev mer än det brukar men det var kanske bara inbillning. Köpte jättegoda äpplen också och massor av satsumas för att det gäller att passa på. De finns så kort tid och nej som vanligt clementiner är inte samma sak. Och till dig som fortfarande säger mandariner: försvinn. Nu kanske jag var otrevlig. Då får det så vara. Vill baka pavlovabakelser. Äntligen har jag ett recept på fina bakelser! Om ett halvår, när jag fyller 22. 


Hai bai. 

Av Frida - 3 september 2015 20:22

Hej hopp!


Sommaren är slut. Det är september och höst. Skolan har börjat och blommorna har vissnat. Snart blir löven gula och därför är det dags för en sammanfattning av boksommar 2015. Ett litet event jag haft för mig själv. Målsättningen var att läsa 11 böcker, en mer än förr sommaren. Slutsatsen blir att jag gott och väl nått upp till målet då jag läst hela 15 böcker den här sommaren. Jag har haft ganska mycket tid över att göra ingenting, det kan vara en anledning till att det blev fem mer böcker än förra året. Dock var det två veckor då jag knappt läste någonting och ändå nådde jag målet med god marginal. Det är jag nöjd med! 


 


De lästa böckerna i ordning denna sommar:


1. Pappersstäder av John Green 

2. Offer utan namn av Patricia Cornwell 

3. Nu ser du mig av Sharon Bolton

4. Polis av Jo Nesbø

5. Vad natten döljer av Dean Koontz

6. Min typ brorsa av Johanna Lindbäck

7. Livrädd av Sharon Bolton

8. Döda talar inte av Ann Cleeves

9. Cirkeltecknaren av Fred Vargas 

10. Främlingen i huset av Sarah Waters 

11. Vi är inte sådana som i slutet får varandra av Katarina Sandberg 

12. Klockan 21:37 av Karin Alfredsson 

13. Glasverandan av Ann Cleeves 

14. Gatukatten Bob av James Bowen 

15. Mitt liv med Bob av James Bowen 

 

Bästa boken: Nu ser du mig. Läste denna när jag låg i en solstol i Spanien och den var såå bra. Den bästa deckaren på länge och det kändes direkt som jag fick en ny favoritförfattare. Det var blodigt, mörkt och brutalt men jag gillar det. Gillade även temat med Jack the ripper som är en figur jag inte träffat på innan mer än hört namnet någon gång. Och jag gillar Lacey. Och Mark med av någon anledning. Läste sedan andra delen i serien också, Livrädd, vilket också var en riktigt bra bok. Inte lika mörk och brutal utan mer psykologiskt läskig. Kan verkligen rekomendera dessa! 

 

Sämsta boken: Helt klart Vad natten döljer. Blä, inte bra. Tyckte det började helt okej men det är något med Dean Koontz böcker jag inte gillar och denna spårade ur totalt. Verkligen blä. Läst några av hans böcker innan som jag tyckt både bra och dåligt om så jag tänkte att det var dags att prova igen. Det gick ju som det gick och nu lär det nog dröja länge innan han får en ny chans. 

 

Finaste boken: Gatukatten Bob såklart! Alla som känner mig vet att jag älskar katter och därför tror jag inte ens att det skulle vara möjligt att jag skulle ogilla den här boken. Att det är en fin historia gör även det hela ännu finare. Uppföljaren Mitt liv med Bob är lika fin den med och det märks knappt att det är två olika böcker. Ett tips sök på street cat bob på youtube. 


Hoppas någon fick ett boktips! 

Presentation


Kemist eller ingenjör. Högkänslig. Dagdrömmer om katter, cupcakes, kakor, böcker, andra länder. Läs om du vill men bloggen är mest för att skapa tydligare minnen.

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards