Alla inlägg under januari 2015

Av Frida - 20 januari 2015 14:29

Hej hopp!


I lördags tog jag mig en liten promend till stan. Köpte några böcker som belöning åt mig själv för att jag överlevt tenta-p ytterligare en gång. Det har blivit min belöning för allt plugg, böcker. Passade på att köpa fyra stycken då det var 4 för 200 vilket jag tycker är billigt. Passar bra också med fyra böcker när det blir en lugnare period med pluggandet. 


 

Böckerna jag köpte var:


1. Skuggsida av Belinda Bauer 

2. I de eviga skogarna  av Fred Vargas 

3. Sophies historia av Jojo Moyes 

4. Röd måne av Elisabet Nemert 


Den jag ser fram emot mest just nu är Sophies historia. Varför vet jag inte riktigt, kanske mest för att jag varit intresserad av den sen första gången jag såg den på Adlibris. Är även sugen på Skuggsida fast tanken var att jag skulle köpa en annan bok av Belinda Bauer men när inte den fanns fick det bli en annan. Röd måne känns som en bok jag vill läsa på sommaren. Vi får se om jag spar den till i sommar eller inte. I de eviga skogarna var en sådan bok jag bara tog för att komma upp i fyra stycken. Aldrig hört om varken boken eller författaren. Det får bli en överraskning. Igår köpte jag även en kursbok men det tror jag inte ni är så intresserade av. Environmental chemistry heter den. Min andra kurs den här perioden är alltså miljökemi som ni säkert redan listat ut. Känner mig väldigt pepp på den just nu så vi hoppas att den lever upp till förväntningarna!


Haidå. 

Av Frida - 19 januari 2015 21:56

Hej hej!


Sitter här och lyssnar på den över som spelar instrument. Jag har inte lyckats lista ut vilket än. Kandidater är gitarr, piano och trummor. Är det inte taket som låter är det golvet som skakar. Börjar bli lagomt trött på de under som har dicso mitt på måndageftermiddagen. Tack och lov att jag inte bor en trappa ner! På tv:n är det idrottsgalan. Fattade jag rätt fick Zlatan nyss något pris. Börjar det inte bli dags för honom att pensionera sig från fotbollen? Tycker han varit med i alla tider. Tenta-p är över igen. Äntligen! Ni som inte upplevt det förstår inte hur ofantligt tråkigt det är. Även om det är en intressant kurs är det inte kul att tentaplugga. Tillbaka i Linköping med andra ord. Dalarna var trevligt. Ganska snöigt på slutet. Snöigt är något jag tvivlar på att Linköping ens kan bli, även om det ligger en vit hinna över gräset just nu. Äsch, nu vill jag mest ha vår. Var ute och gick i solskenet i lördags. Lite vårkänslor fick jag allt där men sedan började det snöa och de försvann. 


När jag ser ansiktet på en radioröst infinner sig alltid en konstig känsla. Jaha, var det så där hen såg ut i verkligheten? Då har jag oftast föreställt mig något helt annat. 


Idag började en av mina nya kurser. Kromatografi. Det vet ni inte alls vad det är men jag tror det kan bli riktigt intressant! Kromatografi är en analysteknik som separerar olika ämnen från varandra. Tänk dig att du har en blandning med olika ämnen du vill separera, då kan du separera dem med hjälp av kromatografi! Den andra kursen börjar inte förren om två veckor. Skönt med en lugnare period eftersom det var en riktig mardröm innan jul. Mardrömmen lär få återuplevas innan sommaren. Dit längtar jag inte. Jo, jag längtar till sommaren men inte de två månderna innan. Nu är det dags att lägga sig i sängen och starta ett nytt litet trevligt läsprojekt! Vad jag älskar att läsa. Det kanske varit svårt att undgå. 


God natt! 

Av Frida - 1 januari 2015 23:28

Hej!


Tog året slut? Ja, det gjorde visst det. Ett av de finaste åren. Om 2013 var det ultimata året så var 2014 det fina året. Jag är så trött och ändå sitter jag här. Varför ligger jag inte i sängen? Det kan man fråga sig. Igår var det alltså nyårsafton. Kände mig som en av få tjugoåringar som var hemma. Det var trevligt tyckte jag. Åt mitt livs först havskräfta och den var fantastiskt god! En väldigt positiv överraskning sådär i slutet på året. Mycket godare än de som för mig är vanliga kräftor. ''Vanliga'' kräftor är sådana svarta som blir röda efter att de kokas. De är inte så goda. Sen åt jag chokladcrème brûlée och det var jättegott det med! Mat är gott men det visste ni säkert redan. 


Det är jobbigt att vara ambitiös. Skrivit minst hundra lappar för att försöka lära mig allt. Uff tenta-p. Trodde inte jag skulle tycka speltroskopi var roligare än biokemi men se så fel man kan ha. Biokemin är mest jobbig med sina konstiga ord och nära släktskap med biologin. Medan jag tycker spektroskpoin blir mer och mer intressant trots sitt nära släktskap med fysiken. Det är vad jag gör just nu pluggar, pluggar, pluggar. Jag vet precis vad jag ska göra kvällen den 16:e januari efter tentan! Vad får ni inte veta. Dessutom vet jag vad jag massor med saker jag ska göra när jag är klar med min utbildning! Sådana där saker jag inte har tid till nu. 


För en vecka sedan var det ju jul också. Det var trevligt det med. Fick lite fina Fridiga julklappar och åt tre köttbullar. Jag tycker det är lite tråkigt att det alltid ska vara så hysteriskt när det är jul. Det är skönt att min familj inte är så. Det jag menar är folk som handlar två fulla kundvagnar för att det ska vara 15 olika sorters sill och 15 släktningar på besök. Sedan ska de upp klockan 6.00 på juldagen för att gå på mellandagsrea. Det finns nog de som tycker det är väldigt trevligt att fira jul på det sättet men det skulle inte jag tycka. Tur att vi alla är olika. 

Firade lite fin jul med min favoritaste människa också någon vecka innan. Det var jättefin och snön passade på att falla i Linköping så det kunde bildas 2014:s finaste snölyckta. 


Även hunnit med att läsa en bok på mitt lilla jullov. Jullovet fick bli en vecka över jul. Nu är jag ju visseligen ''ledig'' också ett tag men som sagt är det mest plugg som står på agendan de närmaste två veckorna. Boken var Harry Potter och halvblodsprinsen. Den var så bra att jag inte vet vart jag ska göra av mig. Måste läsa den sista boken NU! Det är känslan. Den ligger dock i Linköping och det får faktiskt vänta på sig tills jag kan läsa utan att ha dåligt samvete för att jag borde göra något annat. Jag tycker i alla fall att det är den bästa Harry Potter boken hittills och väntar med spänning på att få läsa hur det går i sista boken. 


Ni som inte är bokintresserade kan hoppa över detta stycket. Fast ni får gärna läsa ändå om ni vill! Ni vet mycket väl bloggens namn om ni hittat hit. Summerar bokåret 2014 och räknar till totalt 21 lästa böcker. Bland dessa räknar jag inte en dålig jag aldrig läste ut. Började året med att läsa Harry Potter och fången från Azkaban. Den skulle jag inte läsa förrän tenta-p med tre tentor var över. Det slutade ändå med att den var utläst innan sista tentan var skriven. Det ser jag som ett bra betyg. Efter tentan gick jag hem och påbörjade Belles löfte. Hade väntat enda sedan sommaren på att få läsa mer om Belle. Denna bok var kanske en liten besvikelse men det kan bero på att den första boken om Belle var otroligt bra. Men endå en bra bok och det slutade som jag ville! Fortsatte läsåret med Det blödande hjärtat vilket blev en av de sämre böckerna detta år. Efter en sämra bok är det alltid trevligt att läsa något riktigt bra och så blev även fallet. Förr eller senare exploderar jag. Vet inte vad jag ska säga mer än läs och jättebra och så fantastiskt sorgligt att en tår fälldes på slutet. Sedan blev det mer Harry Potter. Harry Potter och den flammande bägaren. Denna var min favrit i serien fram tills för några dagar sedan. Lyckliga gatan. Bara för att jag läst alla andra böcker om Annika Bengtzon. Måste dock säga att de bli sämre och sämre. Sandmannen vilket blev en positiv överraskning då jag inte tog mig igenom den första boken i den här serien. Bestämde mig dock för att ge den en chans till och denna tyckte jag var bra. Ännu en deckare Davidsstjärnor. Bra, bra, bra! Allt som återstår, sommarens första bok från biblioteket. Denna bok ingår i en serie jag gillar mycket. Dock finns inte alla på biblioteket så det har blivit att jag läst någon lite här och där. Passade på att läsa Kuslig likhet från samma serie dirket därefter. Det kan nog bli att jag lånar fler till sommaren. Dubbelbokat, en ganska tråkig bok som bara flöt förbi. Dolda djup, denna var inte heller så bra som jag hoppats. Mest på grund av det sega tempto men tcha ändå helt okej. Betvingade, denna läste jag på tåget på väg till Göteborg. Jag gillar historiska böcker men medeltiden är kanske lite väl långt bak i historien. Dock var det en bra bok och då även den ingår i en serie ser jag fram emot att få läsa de andra två. Det bli till sommaren det med. På började en till serie med Pojken i hiss 54. Hur många bokserier finns det egentligen? Det här var i alla fall intressant och kul. Frösta gången jag läste en bok med utspelningsplats Dubai. Fortsatte med en annan bok i samma serie Kvinnorna på 10:e våningen. Vietnam, kvinnor, intressant. Tack för alla minnen, sommarens sista bok blev tyvärr en segråtta. Inledde hösten med Mordet på Ragnhildsholmen. Bra deckare. Sen var det tenta-p och Harry Potter och fenixorden som gällde. Finns inget annat att skriva än bra även om det nog är den jag tycker är lite sämre än de andra. Den glömda trädgården, fint, historia, nutid, bra. Gone girl, detta är en bok jag skulle vilja skriva mer om. Det jag käna säga är att jag nog hade för höga förväntningar. Otroligt vad det var segt även om bokens andra halva var lite bättre än den första. En kul twist, javisst! Mycket mer än så var det inte. Jag tänker ändå se filmen. Det kanske blir ett av de sällsynta fallen där filmen är bättre än boken. Nu är vi framme vid årets sista bok som ni redan vet blev Harry Potter och halvblodsprinsen. Jag måste nog säga att jag gillar Snape lite ändå... Detta har jag nog skrivt mest för mig själv. Det var kul att gå tillbaka och se vilka böcker jag läst under året. Den bok jag la åt sidan och inte kunda läsa ut var Vita tänder. Den var så konstig så det gick inte. Det hördes nästan på titeln redan att den skulle vara speciell. Alla böckerna finns i min bokhylla  på boktipset.se. 21 böcker tycker jag är väldigt bra då jag har som mål att läsa en i månaden. På högstadiet läste jag cirka 6 böcker i månaden. Någon gång hoppas jag att jag ska få så mycket överbliven tid att jag kan göra det igen. 


När jag inte kan sova brukar jag börja skriva bokrecensioner i huvudet. Det kan hända att bloggen kommer få lite mer bokinriktning någon gång. Vi får se. Om ni orkat läsa ända hit tänker jag säga god natt nu.


God natt! 

Presentation


Kemist eller ingenjör. Högkänslig. Dagdrömmer om katter, cupcakes, kakor, böcker, andra länder. Läs om du vill men bloggen är mest för att skapa tydligare minnen.

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards