Alla inlägg under oktober 2013

Av Frida - 30 oktober 2013 21:23

Hallo!


Här sitter jag hem hemma och lyssnar på musik och har det bra. Tentaperioden är över för den här gången och på impuls åkte jag hem till Dalarna. Tumme upp på SJ's sista miuten biljetter för studenter. Mattetentan kändes väl inget vidare men jag är positiv ändå. Det är okej att göra omtenta hur många gånger som helst så någon gång lär man ju ha turen att få uppgifter som passar. Just denna gången kanske de inte passade mig så bra. Det var åtminstone väldigt svårt. Eftersom det blev höstlov sådär bara hade jag ingen lust att sitta i mitt rum i Linköping och uggla, därför köpte jag en tågbiljett till Dalarna. Åkte åter igen tåg genom ett höstlandskap, denna gång i färgen grå. Tåget var öde och det var mysigt att inte behöva trängas med massor av människor. Var en trevlig kväll igår och så där. Ni vet trevligt som det ska vara. Att vandra runt i den här staden kan faktiskt vara kul det med. Även om stan i sig inte är speciellt kul. Doftljus är så fint. Ljus överhuvudtaget för den delen. 

Idag har jag bakat macarons hela dagen. Det är inget man bakar när man har ont om tid. La ned min själ i de små bakverken och de blev fantastiska. Både goda och relativt fina. Nästa gång ska det bli perfektion för nu har jag kommit på hur man gör. Från gång ett har det blivit en stor förbättring. Även från gång två tycker jag det blev lite bättre idag. Nästan tredje gången gillt. De blev fisgula macarons med blåbärsfyllning. Ville att de skulle bli gula på ritkigt men de blev ganska bleka. Får nog köpa bättre färg om jag vill att de ska bli gula som solen. I och för sig är solen inte speceillt gul. Söta och fina. 


Hai då. 

Av Frida - 23 oktober 2013 15:06

Hallo!


Här sitter jag och försöker lära mig Eulers formel. Tyvärr gick det totalt åt skogen. Euelrs knäckningsfall finns det något som heter också. Minns jag rätt så var det fyra olika fall. Något lärde jag mig i alla fall på konstruktion breddning. Vissa av kurserna jag läste i gymnasiet känns så långt bort från det jag läser nu. Antar att det är intressant dock at tha läst lite olika saker. Hoppas ingen kommer hem för här sitter jag och sjunger. Högt och tydligt. Och framför allt inte vackert. Kemitentan är avklarad och jag vet inte hur det gick. Känslan är verkligen vet inte. Antingen gick det bra eller så gick det dåligt helt enkelt. Pluggar till nästa tenta som är matte. Det känns bedrövligt mycket värre än kemin. Aha, ja ska försöka lägga ner min själ i det de fyra dagarna som är kvar nu innan tentan. Tenta på måndag alltså sen har jag höstlov! Whihi. Det är jag värd. Trodde faktiskt inte man skulle få möjligheten att slappna av lite så här på hösten när man pluggar på universitetet. Men uppenbarligen får man det! Så nästa vecka ska min hjärna inte tänka överhuvudtaget. Jo, det måste den ju. Men inte på för komplicerade saker. Dricker te med blueberry muffin smak och äter yoghurt med smak av hallonpannacotta. Vart är livsmedlen på väg? Har de slut på smakkombinationer så de börjar smaksätta med färdigarätter? Tänker på tomater. Odlade från frö i våras så fick jag knappt smaka någon när de väl var klara. Dränkte mamma och morfar i tomater istället. Hoppas de var goda. Har åtminstone min egna chillisar liggande på tork i fönstret. Hoppas de är så där starka att man skulle kunna ta livet av någon med dem. Ser solen för första gången den här veckan. Blir glad och därför ska jag gå och handla bröd. Var brutal sugen på rostmacka för ett tag sedan. Vilket resulterade i att jag i två veckor kämpat med att äta upp en påse rostbröd. Annat börd är godare. Fast man ska stoppa dem i rosten även om det inte var det som tänktes från början. Hoppas ni har det bra för det ska jag ha! 


Hai då. 

Av Frida - 17 oktober 2013 22:04

Hei.


Bara för att jag vill skriva så tänker jag göra det. Slog ihop kemiboken. Det gick inget bra att koncentrera sig idag. Skulle hellre stått ute och titta på stjärnorna samtidigt som jag åt flingor. Det gick inte för det var mulet men åt i alla fall några flingor. De är mina nya popcorn. Tänk att det är mycket enklare att sitta här och flöda ur sig än att skriva en diskussion i en projekt rapport. Att disskutera har jag aldrig varit bra på. Kommer nog heller aldrig bli bra på det. Huvudet är så fullt av kemiskareaktioner att där knappt får plats något mer. Känner mig fångad bland galvaniska celler och termodynamik. Imorgon måste jag köpa tandkräm. Annars blir tänderna ledsna och det vore sorgligt. Kan inte bestämma mig om jag ska vara glad eller ledsen. Neutral. Man bestämmer inte vilket känslotillstånd man ska befinna sig i. Stillestånd. Jag ska slänga chili i någons ögon. Se tårarna rinna och flyga iväg. Entropin är stor ikväll. Miserabelt. Målar ena nageln orange. För att det går helt enkelt. 

  

Without the bitter, the sweet isn't as sweet - Mayday Parade


Något ni inte visste, att jag älskar Mayday Parade. Bättre musik i höstmörkret går inte att hitta. Because you don't get lucky twice. Man ska lyssna på texten också. Vad är meningen med texten annars? 

Sov sött.


Hei då. 


Av Frida - 13 oktober 2013 22:27

Hejliho.


Jag är tillbaka där jag bor och det känns fint. Haft en fantastisk helg. Träffat mina vänner, strosat runt i skogen. Det är tyst i skogen. I Dalarna överhuvudtaget. Mina öron gillar det även om de faktsikt inte har så mycket emot stadens ljud här heller. Plockade några svampar. Svampar är goda. Särskilt champinjoner. Tyvärr går de inte att plocka i dalaskogarna vad jag vet så då fick det helt enkelt bli kantareller. De är fina de med. Varit hos mormor och morfar och fått mitt sockerbehov mättat för resten av året. Känns det som just nu i alla fall. Spelat bowling och det var väldigt kul. Nästan roligare ön jag mindes det. Inget jag gör varje dag precis så det var nog bara tur att jag råkade vinna. Hamnade på bio på impuls. Älskar att impulsa och filmen var totalt annorlunda mot vad jag brukar se men det var bra. Inte för att jag brukar titta på film direkt... Haha. Finns en film jag kan säga att jag sett nu i alla fall. Åka bil i mörkret är på något sätt ganska underbart. Det är inte så ofta jag sitter i en bil nuförtiden. Cykeln däremot. Den sitter jag på allt för ofta. Nej inte allt för. Det är ju bra att cykla. Då blir jorden glad! Ätit mammas mat och ni vet kanske inte hur gott det faktiskt är. Träffat de fyrbenta och jag saknar dem så himla mycket. I december återvänder jag och då är det jul. Jul! Förstår ni hur fort det går? Nej, det gör inte jag heller. Ska isolera mig lite i två veckor nu och intensiv plugga. Därmed kan det bli lite dött här. Ni får ha det så gott igelkott!


Hai då. 

Av Frida - 11 oktober 2013 22:44

Heii.


Jag är i Dalarna och det är underbart! Aldrig blivit lika glad av att komma hit som idag. Behövs en längre tid borta från den här platsen för att jag ska uppskatta den. Ätit tacos och haft det bra. Träffat Siri och en liten tjockis. De var mjukare än jag mindes dem. Förstår igen varför man ska ha en katt och gosa med. När jag satt fast mig någonstans, sett lite av världen och fått ett jobb, då ska jag skaffa en kisse. En mjuk och ullig katt för de är de finaste varelser som existerar. Åkt tåg genom ett landskap skiftande i eldens alla färger. Orange, gult och rött. Det var vackert. Slappnar av lite igen fastän jag inte riktigt har tiden. Men den här helgen är jag hemma och då ska man slappna av. Nu ska jag ha en fantastisk helg och hoppas att ni också har det! En sak till. Den här platsen fyller år idag. För fyra årsedan skapade jag en blogg alltså. Underligt att den fortfarande lever. Grattis till bloggis. 


God natt.

Av Frida - 9 oktober 2013 18:44

Holi.


Not availble in Sweden. När jag för en gångs skull ska använda lite av Spotify tycker de inte jag ska få lyssna för att jag bor i Sverige. Det var ju tråkigt. Förr hade jag 5 minuter till skolan med cykel och 15 med ben. Nu har jag 10 med cykel och betydligt längre med benen. Hoppas det går att cykla hela vintern. Har inte längre något emot att frysa. Jo lite men jag ska köpa nya vantar då blir det bättre. Gjort pannkakor så jag har något att leva av. När jag inte längre äter popcorn på torsdagar får jag helt enkelt äta pannkakor på onsdagar. Haha, nej det har bara blivit så. Kanske återinför popcrontorsdag om ett tag. När jag blivit så pass modig att jag vågar poppa popcron i tantens micro. Å musik. Tur för Spotify att de har annat för oss i Sverige. Eh heheh. Att jag hade mattedugga idag ska vi inte ens prata om. Kan någon lära mig det ultimata sättet att plugga matte på? Behöver lära mig det. Hitta den studieteknik som passar en själv bäst bla bla. Tycker det kan ske en spontan reaktion i huvudet övernatten så all mystisk matte plötsligt finns där imorgon. 

Knäckepizza, jo men visst varför inte? Dialekter. Det är intressant. Pratar jag så mycket dalmål verkligen? Måste uppenbarligen göra det då jag igår fick frågan, är du från Dalarna? Okej då, hörde även den hemska sanningen för några dagar sedan. Kanske inte vågar öppna munnen igen. Nej då, folk tycker säkert min dialekt är lika exotisk som jag tycker deras är. Åhå. 


Hai då. 

Av Frida - 7 oktober 2013 19:01

Heylo.


Idag har jag varit produktiv och det känns fantastiskt! Känner mig fridfullare i själen än jag gjort på länge. Tänkte plugga matte men kroppen behöver påfyllning av energi först. Laga mat är på något sätt ganska ro givande. Gjort stuvade makaroner för första gången någonsin och det blev gott. För att liva upp de tråkiga makronerna lite. Pasta är annars ganska kul men just makaroner har en tendens att bli väldigt tråkiga. Vad jag har i min kökslåda: fyra olika sorters pasta. Sen finns där inte så mycket mer. Salt och peppar. Te, ris och bröd. Mjöl för det kan vara bra att ha. Antar att det mräks vilken som är min favorit av ris, pasta, potatis. Fixade pasta carbonara igår och det blev fantastiskt. Kanske jag inte lagar de mest komplicerade rätterna men har börjat våga ta ut svängarna lite mer nu än när jag levde på mammas mat + hamburgare. Det blir fint. Ska göra varma mackor för att det är höst. Den här platsen handlar mer och mer om mat. Förlåt för det men mat är en viktig del av livet. I helgen ska jag åka hem. Hem till Dalarna! Ser fram emot det. 


 

Där är någon jag saknar. Saknar lite för mycket. 


Heidå.

Av Frida - 6 oktober 2013 14:26

Hejliho!


Det är söndag och har varit hela helgen. Nej inte riktigt, igår var det ju lördag. Lördag och eftermiddag hela dagen tills det blev kväll. Vad jag gör nuförtiden? Cyklar mellan universitetet och platsen där jag bor. Med lite annat däremellan. Söndag eftermiddag och jag tänker gå till affären. Det finns vissa tider som är trevligare att handla på än andra. Söndag eftermiddag är en sådan tid och fredag kväll är en annan. Jag och matten är inte riktigt överens idag. Det var längesedan vi var det. Borde ta och bli vän med den igen men det är inte lätt. Ska göra ett försök till, om en stund. Tänker köpa pasta för att det är gott. Ris också. Inte ätit potatis på en månad. Jo, chips såklart. Köpt lita godis. Varför? Varför lär jag mig aldrig att jag bara tar tre bitar och sen blir det liggande i något hörn. Då kan jag lika gärna gå runt och fortsätta vara sugen. Ger bort mitt godis imorgon så om någon är sugen kan den komma hit och hämta det. Först till kvarnen är det som gäller. Bli inte besviken när du kommit hit och det är lakrits. 


Hai då. 

Presentation


Kemist eller ingenjör. Högkänslig. Dagdrömmer om katter, cupcakes, kakor, böcker, andra länder. Läs om du vill men bloggen är mest för att skapa tydligare minnen.

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards